Új igazolás 2024 januártól munkaviszony megszűnésekor
Jövő év január 1-jétől változnak a munkaviszony megszűnésekor a munkavállalóknak kiadandó igazolásokra vonatkozó szabályok, cikkünkben összefoglaljuk a tudnivalókat.
A 2023. évi LXX. törvény szerint 2024. január 1-jétől módosul a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény módosított 36/A paragrafusa, amely előírja, hogy a munkáltató foglalkoztatási igazolást állít ki a munkaviszony megszűnésekor.
A módosítást az előterjesztők azzal indokolták, hogy biztosítható, hogy a munkavállalók a jogviszony megszűnésekor ne hatféle különböző dokumentumot, hanem csak egy, egységes, minden szükséges információt tartalmazó igazolást kapjanak meg elektronikus formában vagy papír alapon. (A foglalkoztatási igazolás kiállítására szolgáló elektronikus űrlap megjelenési formáját a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter rendelettel fogja megállapítani.)
Így egy dokumentumban vonják össze a foglalkoztatási jogviszony megszűnése esetén kiadandó igazolásokat:
– munkáltatói igazolás,
– igazolás a tárgyévben levont és megfizetett nyugdíjjárulékról,
– kilépő adatlap,
– igazolólap az álláskeresési járadék és álláskeresési segély megállapításához,
– igazolás a bírósági végzés alapján meghatározott tartási kötelezettségekről,
– tb-igazolvány.
Az újfajta foglalkoztatási igazolást a munkaadó felmondás esetén az utolsó munkában töltött napon, egyéb esetben a munkaviszony megszűnését követő 5 munkanapon belül állítja ki a munkavállaló részére.
A foglalkoztatási igazolás kiadását a munkavállaló papír alapon is kérheti a munkaadótól.
Alkalmi foglalkoztatás esetén nem kell kiadni az újfajta igazolást, nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony esetén pedig csak akkor szükséges, ha a jogviszony fennállása alatt a nevelőszülő álláskeresési járadékot igényel.
A foglalkoztatási jogviszony megszűnésekor kiadandó összevont foglalkoztatási igazolás adattartalma:
– a munkaadó adatai, jogállásváltás esetén a jogelőd munkáltató adatai,
– a munkavállaló természetes személyazonosító adatai, tajszáma és adóazonosító jele,
– a munkavállaló által munkaviszonyban töltött idő időtartama, a munkavállaló foglalkoztatási jogviszonyának megjelölése, munkaviszonyának típusa, munkakörének megnevezése,
– a munkaviszony kezdete és vége, a munkaadónál munkaviszonyban töltött időtartam,
– a munkaviszony megszűnésének időpontját megelőző négy naptári negyedév kezdő napja, az időszak kezdete,
– a munkaviszony megszűnésének időpontját megelőző négy naptári negyedév kezdő napjától számított négy naptári negyedévben elért társadalombiztosítási járulékalap összege forintban meghatározva, valamint azon hónapoknak a száma, amelyekben a munkavállalónak volt járulékalapja,
– a munkavállalónak a munkaviszony megszűnésekor, megszüntetésekor irányadó munkabére, egyéb járandósága, távolléti díja, az őt megillető végkielégítés összege, ha arra jogosult volt,
– a munkabérből határozat vagy jogszabály alapján levonandó tartozás és annak jogosultja, vagy annak ténye, hogy a munkavállalónak nincs tartozása,
– a munkaviszony megszüntetésének vagy megszűnésének jogcíme,
– a munkaadó által a munkavállaló részére kiadott apasági szabadság vagy szülői szabadság tartama, feltüntetve a korábbi munkaadó által kiadott apasági szabadság vagy szülői szabadság tartamát is,
– a tárgyévben fennállt biztosítási idő kezdetének és végének időpontja, a tárgyévre, illetve a tárgyévtől eltérő időre levont járulékok összege, valamint az egyes járulékokból érvényesített családi járulékkedvezmény összege,
– a munkaadó által az adóévben kifizetett jövedelem és a levont adóelőlegek összege,
– társadalombiztosítási kifizetőhellyel rendelkező munkaadó esetén a biztosítási jogviszony megszüntetésekor a biztosítási jogviszony megszűnését közvetlenül megelőző két éven belül folyósított táppénz, baleseti táppénz, csecsemőgondozási díj, örökbefogadói díj és gyermekgondozási díj időtartama.
Forrás: Adózóna