Tesztüzemmódban a KOBAK – adatok kellenek a NAV-nak
2018. július 1-jén lépnek életbe az online adatszolgáltatás szabályai, tehát az adózóknak eddig az időpontig kell az általuk használt számlázóprogramot alkalmassá tenni arra, hogy az elkészített .xml fájlokat továbbítsa az adóhatóság részére. Szeretném hangsúlyozni, hogy online adatszolgáltatást vezetnek be, bár a köznyelv online számlázásként emlegeti az új rendszert. Az adatszolgáltatás nem lesz teljes körű, csak a meghatározott feltételeknek megfelelő számlákat érinti.
Az alábbiakban a már működő tesztrendszer (https://kobak.nav.gov.hu/) használatával kapcsolatos gyakorlati információkat és az adatszolgáltatás adminisztratív hatásait foglaltam össze, melyek segíthetnek eligazodni az új rendszerben.
Mi az a KOBAK rendszer? Mire való? Kinek kell regisztrálni?
A KOBAK rendszerbe alapvetően a szoftverfejlesztőknek kell regisztrálniuk, itt tudják ellenőrizni, hogy az általuk elkészített .xml fájl megfelel-e az előírásoknak (küldhető, fogadható, feldolgozható-e). A legtöbb szoftverfejlesztő vállalja, hogy kiegészíti az általa fejlesztett szoftvert az azonnali adatszolgáltatási funkcióval. Azoknak a társaságoknak, akik ilyen szoftvert használnak, nem kell regisztrálniuk a KOBAK rendszerbe, nekik egyelőre nincs teendőjük az online számlázással kapcsolatban.
Sokan használnak azonban nem magyar fejlesztésű számlázószoftvert, nekik biztosan nehezebb lesz megfelelni az új követelményeknek. Az érintettek angol nyelvű levelet írhatnak az online_szamla@nav.gov.hu e-mail címre, melyet a NAV munkatársai fognak angol nyelven megválaszolni, illetve tegnap óta elérhető a fejlesztéshez szükséges angol nyelvű .xml fájl is.
A KOBAK tesztrendszert a fejlesztők regisztráció után használhatják, a regisztráció feltételei az alábbiak:
-
a rendszerbe bárki, bármilyen adattal regisztrálhat,
-
nem szükséges semmilyen meghatalmazás a regisztrációhoz
-
egy cég akár több felhasználót is regisztrálhat
-
a használathoz még fix IP cím szükséges, de már többen kaptak levelet, miszerint a belépéshez október közepe óta nem szükséges a fix IP
A regisztrált felhasználók tudnak fájt feltölteni, a feltöltött adataikat lekérdezni, emellett tájékoztatást kapnak arról, ha a teszteléssel kapcsolatban valamilyen változás történik. (pl. módosul az .xml fájl)
Mi lesz 2018. július 1. után a belföldi összesítő jelentésben?
Az adatszolgáltatás értékhatára 1.000.000 Ft-ról 100.000 Ft-ra fog csökkenni az adatszolgáltatás bevezetésével egyidejűleg, tehát csak a 100.000 Ft-ot meghaladó áfatartalmú számlákat, illetve az ilyen számlákat módosító bizonylatokat érinti az adatszolgáltatás magyar adóalany vevő esetén.
Gondolhatnánk, hogy a számlázóprogram automatikusan küldi majd a kiállított számlák adatait a NAV-ba, így megszabadulunk a belföldi összesítő jelentéstől. De sajnos az adóhatóság nem elégszik meg az egyoldalú adatszolgáltatással, tehát nem elég, ha a számlakiállító beküldi a számla adatait, jelenteni kell a befogadó félnek is a 100.000 Ft-ot meghaladó áfatartalmú számlákat. Annyi könnyebbség lesz, hogy a társaságoknak számlabefogadóként lehetőségük lesz lekérdezni az adóhatóság rendszerében az adatszolgáltatással érintett számláikat.
A papír alapú számlák esetében egy külön adatszolgáltatási felület fog működni, ennek részletei azonban még nem ismertek.
Az adatszolgáltatás teljesítése az alábbiak szerint fog alakulni:
kimenő számla |
bejövő számla |
|
kézzel kiállított számla |
adatszolgáltatás külön adatszolgáltatási felületen |
belföldi összesítő jelentés |
számlázó programmal kiállított számla |
azonnali, automatikus adatszolgáltatás a számlázó programból |
belföldi összesítő jelentés |
Forrás: MTI