Rehabilitációs hozzájárulás
A nonprofit tevékenységet folytató vagy egészségügyi vállalkozások gyakran elbizonytalanodnak, hogy kell-e rehabilitációs hozzájárulást fizetniük.
Ennek oka, hogy a 2020. december 31-éig hatályos, a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvény az említett vállalkozásoknak bizonyos mentességet, illetve kedvezményt adott a szakképzési hozzájárulás vonatkozásában.
A rehabilitációs hozzájárulásra vonatkozó előírások [2011. évi CXCI. törvény (Mm.)] azonban nem tartalmaznak e vállalkozások tekintetében eltérő előírásokat. Az Mm. 23. paragrafusának (6) bekezdése szerint a rehabilitációs hozzájárulás fizetésének kötelezettsége alól
– a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvény hatálya alá tartozó rendvédelmi feladatokat ellátó szerv,
– a büntetés-végrehajtásért felelős miniszter felügyelete alá tartozó, a fogvatartottak kötelező foglalkoztatására létrehozott, a polgári perrendtartásról szóló törvény szerinti gazdálkodó szervezet,
– a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló törvény szerinti honvédelmi szervezet, valamint
– a Nemzeti Adó- és Vámhivatal
mentesül.
Tehát a felsoroltakon kívül valamennyi foglalkoztató alanya a rehabilitációs hozzájárulásnak és fizetésre kötelezett, feltéve, hogy az általa foglalkoztatottak létszáma a 25 főt meghaladja, és az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el a létszám 5 százalékát.
A rehabilitációs hozzájárulással összefüggésben létszámon a KSH munkaügy-statisztikai adatszolgáltatáshoz kiadott útmutatójában foglaltak szerinti tárgyévi átlagos statisztikai állományi létszámot kell érteni. A statisztikai állományi létszámot egy tizedes jegyre kerekítve a kerekítés általános szabályai szerint kell meghatározni.
A létszám számítása során a jogszabály 23. paragrafusának (2) bekezdése értelmében figyelmen kívül kell hagyni
– a közfoglalkoztatási jogviszonyban, valamint a közfoglalkoztatás támogatásáról szóló kormányrendelet szerint támogatott munkaviszonyban foglalkoztatott személyeket,
– az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai szerint jogszerűen alkalmazott munkavállalót,
– az önkéntes tartalékos katonai szolgálati viszonnyal rendelkező munkavállalót,
– a Munka Törvénykönyvéről szóló törvény alapján más munkáltatónál történő átmeneti munkavégzés során foglalkoztatott munkavállalót,
– a honvédek jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó hivatásos és szerződéses állományú katonát,
– a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban álló személyt annál a munkaadónál, aki őt nevelőszülőként foglalkoztatja.
Munkaerő-kölcsönzés esetén a kölcsönzött munkavállalót a kikölcsönzés tartama alatt a kölcsönvevőnél – a kölcsönbeadónak a kölcsönvevő felé tett erre irányuló nyilatkozata esetén a kölcsönbeadónál – kell a rehabilitációs hozzájárulás alapjául szolgáló statisztikai létszám megállapítása során figyelembe venni.
A rehabilitációs hozzájárulási kötelezettség meghatározása során tehát alapsegédlet a KSH említett útmutatója.
Ugyanakkor fontos felhívni a figyelmet arra tényre, hogy a kötelezettség a 23. paragrafus (1) bekezdése értelmében a munkaadót terheli. A jogszabály alkalmazásában pedig munkaadónak (az 1. § (2) bekezdés 7. pontja alapján) a foglalkoztatásiról szóló 1991. évi IV. törvény 58. paragrafus (5) bekezdésének c) pontja szerinti munkaadó minősül.
Az említett jogszabályi hely szerint munkaadó az a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, valamint természetes személy, aki munkavállalót foglalkoztat. Munkavállalónak pedig a munkaviszonyban foglalkoztatott személy tekintendő.
Ebből következően a rehabilitációs hozzájárulás vonatkozásában csak a munkaviszonyban álló személyekkel kell/lehet számolni. Így például a társas vállalkozókat, megbízási jogviszonyban munkát végzőket nem kell számba venni.
Ugyanakkor az e körbe tartozók közül nem kell figyelembe venni a szakképzési munkaszerződéssel alkalmazott tanulói jogviszonyban álló tanulót.
A megváltozott munkaképességű munkavállalók számának meghatározása során azt a munkavállalót lehet száma venni,
- a) akinek az egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 60 százalékos vagy kisebb mértékű,
- b) akinél legalább 40 százalékos egészségkárosodás állapítható meg, az erről szóló szakvélemény, szakhatósági állásfoglalás, hatósági bizonyítvány, minősítés időbeli hatálya alatt,
- c) akinek a munkaképesség-csökkenése 50-100 százalékos mértékű, az erről szóló szakvélemény időbeli hatálya alatt, vagy
- d) aki fogyatékossági támogatásban vagy vakok személyi járadékában részesül,
és a munkaszerződése szerinti napi munkaideje a 4 órát eléri.
Amennyiben az érintett személy a fenti körbe tartozik, nyugdíjas munkavállalóként is figyelembe vehető.
Forrás: adózóna