Kiemelt figyelem a termékdíjra!
Nincs tisztában a vonatkozó szabályokkal a környezetvédelmi termékdíj-fizetésre kötelezett magyar cégek zöme, pedig kötelezettségeik elmulasztását súlyos bírsággal büntetheti az adóhatóság, hívja. Szakértők rámutatnak azért is érdemes odafigyelni az előírásokra, mert a szabályok megfelelő alkalmazásával rengeteg felesleges befizetés kerülhető el.
A VPOP 2012-ben 326 termékdíj ellenőrzést zárt le, amelyek során 432 millió forint büntetést szabott ki, vagyis vizsgálatonként átlagosan 1,3 millió forint bírságot és késedelmi pótlékot fizettek a vállalkozások. 2013-tól már a NAV hatáskörében folynak a termékdíj ellenőrzések, és mivel az idei adóhatósági ellenőrzési irányelvekszerint kiemelt vizsgálati terület a termékdíj, és így termékdíj ellenőrzésekre már átfogó ellenőrzés során is sor kerülhet, szinte biztosra vehető, hogy jogkövetkezmények tekintetében is túlszárnyalja az idei év a tavalyit. A tét nem kicsi: míg egyéb adók esetben az adóbírság mértéke az adóhiány 50%-a, addig a környezetvédelmi termékdíj esetében ennek a duplája is lehet. A termékdíjjal kapcsolatban nem mindig a konkrét fizetési kötelezettség jelenti a legnagyobb fejtörést, hanem a kapcsolódó adminisztrációs kötelezettségek teljesítése, például, hogy hogyan lehet nyomon követni a gyártáshoz felhasznált alkatrészekről lebontott, hulladékká vált csomagolószer súlyát. A megoldás kulcsa a jól átgondolt nyilvántartási rendszer, melynek fenntartása a gazdálkodó részéről minimális extra ráfordítást követel. Ennek kidolgozása azonban odafigyelést és szakmai tapasztalatot igényel.
Egyszerű megoldások
„Néha a legegyszerűbb megoldások segítenek. A legtöbb gazdálkodó például nincsen tisztában azzal, hogy megválaszthatja a környezetvédelmi termékdíj-fizetési kötelezettség keletkezésének időpontját, és áthelyezheti a felhasználástól a készletre vétel napjára.
Az adminisztrációs kötelezettségek ugyanakkor nem csak a nyilvántartási, de a különböző bejelentkezési, bejelentési kötelezettségekre is vonatkoznak. Tekintettel a termékdíjhoz kapcsolódó gyakori jogszabály-módosításokra, nem mindig egyszerű nyomon követni, hogy mikor milyen kötelezettségek vonatkoztak-vonatkoznak az egyes gazdálkodókra. Nem csak a jövőre, hanem a múltra vonatkozó bejelentési kötelezettségeket is át kell tekinteni, és ha kiderül, hogy van elmaradás, akkor érdemes időben pótolni ezeket, hiszen a termékdíj bírságok még az adóbírságoknál is komolyabbak.
Például az újrahasználható csomagolás újrahasználhatóként való bejelentésének elmulasztása esetén az adóhatóság megállapíthatja, hogy az adott csomagolás után annyiszor keletkezik termékdíj kötelezettség, ahányszor csak forgalomba hozták. Azaz, ahányszor csak egy raklapot kimozgattak a raktárból. Ha visszamenőlegesen megtesszük a bejelentést, a bírság elkerülhető.
Ugyancsak jellemző hiba, hogy a vállalkozások úgy gondolták, hogy ha leszerződnek egy hasznosítást koordináló szervezettel, és megfizetik a rájuk kiszabott hasznosítási díjakat, akkor minden környezetvédelmi termékdíjhoz kapcsolódó kötelezettséget teljesítenek. Pedig a megállapodás ellenére, továbbra is az adott társaságot terheli valamennyi, a termékdíjjal kapcsolatos bejelentési, bevallási kötelezettség, amelyeknek a egy jelentős része nem tett eleget.
Sokba kerül a tudatlanság
Ha azonban a konkrét fizetési kötelezettséget kívánjuk csökkenteni, elegendő átgondolni, mibe csomagoljuk a termékeinket. Számos kiskereskedő például mind a mai napig műanyag bevásárlótáskába teszi a termékeit – holott ez kereskedelmi csomagolószernek minősül, amely után a termékdíj mértéke 1 800 Ft/kg, míg papírtáska esetén ez az összeg csak 20 Ft kilogrammonként.
Szűkített csomag
2013. június 1-i hatállyal módosult a Környezetvédelmi Termékdíjról szóló törvény. A tervezettel ellentétben azonban csak egy leszűkített csomag született, mert a módosítás sajnos csak a legfontosabb dolgokra reagált.
Az újrahasználható csomagolószerek tekintetében végül nem úgy módosították a kormányrendeletet, ahogyan az a tervezetben szerepelt, azaz hogy 2012. január 1-ig lehessen visszamenőlegesen regisztrálni az újrahasználható csomagolószereket. Ezen változtatás elmaradása miatt sajnos így egy anyagot csak onnantól kezdve lehet figyelembe venni újrahasználható csomagolószerként, amikortól az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség nyilvántartásba vette.
Emellett a termékdíj-átvállalások kapcsán korábban megjelent új átvállalási lehetőségek miatt (bizonyos átvállalási esetekben) precízebb nyilvántartási követelményeket fogalmaz meg az új kormányrendelet.
Forrás: Piac&profit