Megszűnt az EPR és a környezetvédelmi termékdíj kettős kötelezettsége, megjelentek az EPR bírságtételek
A termékdíjban január 1-jén hatályba lépett módosítások szinte mindenben megfelelnek az előzetes törvényjavaslatban foglaltaknak, melyről “EPR, környezetvédelmi termékdíj: módosul a törvény, megszűnhet a kettős kötelezettség” című cikkünkben olvashat.
A tervezethez képest változás a műanyag hordtasakra fizetendő termékdíj mértékében történt azzal, hogy – mint egyetlen, továbbra is mindkét jogszabály hatálya alá tartozó terméknek – levonhatóvá vált a termékdíjból annak EPR-díja.
Mivel a műanyag hordtasak már nem csomagolószerként, hanem egyéb műanyag termékként termékdíjköteles, így az érintetteknek január 15-éig új bejelentkezést kell tenniük egyéb műanyag termékáramra, és a megváltozott KT-kódra is figyelemmel kell lenniük.
Továbbá azokat a csomagolással kapcsolatos fogalmakat, melyek eddig a termékdíjtörvényben voltak megtalálhatók, a csomagolásról és a csomagolási hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 442/2012. kormányrendeletben (csomagolási kormányrendelet) kell keresniük az érintett gazdálkodóknak.
Lényeges gazdálkodói bizonytalanságot oszlat el a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendeletbe foglalt, 2025. április 1-jével hatályba lépő, az EPR-kötelezettség elmulasztását vagy nem megfelelő teljesítését sújtó bírságtételek meghatározása.
Az adatszolgáltatás elmulasztása esetén a hulladékgazdálkodási hatóság által megállapított bírságtétel a bevallani elmulasztott teljes valós mennyiségi adatra fizetendő EPR-díj 50%-a, míg a valósnál kisebb mértékű körforgásostermék-mennyiség alapján teljesített adatszolgáltatás esetén a különbözet EPR-díjának 50%-a – melyet természetesen mindkét esetben az EPR-díjon felül kell megfizetni. A termékenként és tényállásonként meghatározott bírságösszegek összeadódnak.
Ha a gazdálkodó nyilvántartásaiból a körforgásos termék anyagárama tételesen nem állapítható meg, a hatóság a bírságot a termékáramon belül meghatározott legmagasabb díjtétel alapulvételével állapítja meg.
Továbbá a tájékoztatási, adatszolgáltatási és nyilvántartási, illetve bejelentési kötelezettségek elmulasztása esetén 200 000 forint a mulasztási bírság összege, míg ezek nem megfelelő teljesítése esetén legfeljebb 200 000 forintig terjedő bírságot állapíthat meg a hatóság.
Egy új körforgásos termék került a 80/2023-as EPR-rendelet hatálya alá 1517 90 91 vámtarifaszámmal, ami az olyan sütőolajok és zsírok keverékeit jelenti, amelyek eddig is a kötelezettség hatálya alá tartoztak.
Eddig EPR-köteles volt, ezentúl azonban kivételként nevesíti a jogszabály a textiltermékek 57. árucsoportja alól az 5703 21 vagy 5703 31 vámtarifaszám és HR alszám alá tartozó műfüvet.
Az újrahasználható csomagolószerből csak az első alkalommal létrehozott csomagolás belföldi forgalomba hozatalakor kell megfizetni a díjat, a további belecsomagolások és forgalomba hozatalok pedig már EPR-díj-mentesek. Ennek a mentességnek eddig az volt a feltétele, hogy a csomagolószer szerepeljen a kományhivatal újrahasználható csomagolások nyilvántartásában. Ezentúl a mentesség alkalmazásának nem feltétele, hogy a csomagolószer szerepeljen a hatóság nyilvántartásában, azonban a mentességhez az újrahasználhatóságra vonatkozó, a csomagolási kormányrendelet mellékletében meghatározott követelményeket továbbra is teljesítenie kell a csomagolószernek.
Új KF-kódok jelentek meg a rendeletben két termékáram esetében is. A kötelezően visszaváltási díjas csomagolások KF-kódjának 5-6. karakterét ezután a csomagolások anyaga szerint kell meghatározni. A 2. mellékletben pedig, ahol a KF kódok 1-6 karakterei hozzárendelődnek a díjkódokhoz, az egyes egyszer használatos műanyagtermékek esetén kiegészítésre kerültek a KF-kódok valamennyi olyan kódra, amelyek ezen termékáram esetén előfordulhatnak.
A KF-kódok 8. karakterében a leírásoknál a kódok logikai kapcsolatának tekintetében történt pontosítás, ami nem jelent érdemi változást.
A külföldi rendeltetési helyű láncügyletek is mentesek az EPR alól, mely mentességnek feltétele, hogy a körforgásos terméket külföldi rendeltetési helyre fuvarozzák, és igazolt módon külföldre kiszállításra kerüljön. Jelenlegi pontosítás, hogy mostantól a külföldre történő kiszállítás szállítólevéllel vagy fuvarokmánnyal igazolható.
Jövedékiadó-köteles termékkel kereskedő gazdálkodókat érintő fontos pontosítás, hogy január 1-jétől nem minősül forgalomba hozatalnak a körforgásos termék (azaz ezen gazdálkodók esetében a csomagolás) tulajdonjogának a jövedéki adóról szóló törvény szerinti szabadforgalomba bocsátást megelőző átruházása.
A csekély összegű EPR-kötelezettséggel rendelkező gazdálkodókat érinti az a változás, hogy ha a koncessziós társaság által kiállítandó számla összege nem éri el az 1000 forintot, arról a koncessziós társaság nem negyedévente állít ki számlát, hanem amikor a megelőző negyedévekre megállapított, de még ki nem számlázott kiterjesztett gyártói felelősségi díjak összege göngyölítetten eléri az 1000 forintot.
Mostantól egyszerűsített szabályokat alkalmazhat a 60/2023. AM rendelet szerinti kistermelő és az a mezőgazdasági őstermelő, akinek a megelőző évben az adóalapba számító bevétele kevesebb volt, mint a minimálbér ötszöröse. Ezt a könnyítést a nem visszaváltható csomagolásokra lehet alkalmazniuk, és könnyebb nyilvántartásvezetést (csomagolás fő anyagárama szerint), éves adatszolgáltatást és az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóságnál történő nyilvántartásba vétel mellőzését jelenti.
Forrás: adózóna