Hibás számla adatszolgáltatás NAV felhívás!
A NAV idén májusban értesítést küldött minden adózónak, akinél több hibás vagy sikertelen adatszolgáltatást tapasztalt. Elsősorban arra hívták fel a figyelmet, hogy a számlák sorszámának egyedinek kell lennie, illetve a helyes, a számlaképen is látható adatokkal kell jelenteni a számlainformációkat, a kötelező mezők kitöltésével – ennek hiányában az online számla rendszer elutasítja az adatszolgáltatást.
„Az elmulasztott, vagy hibás adatszolgáltatás mulasztási bírság kiszabásának kockázatával járhat, ami elérheti a számlánkénti 500 ezer forintot is. Az ellenőrzési tapasztalatok azt mutatják, hogy a mulasztási bírság tényleges kockázatot jelent és kiszabásra is kerül minden olyan esetben, amikor az adózó a felhívás ellenére sem pótolja, javítja az érintett adatszolgáltatást”
Nehézséget jelenthet a számlakibocsátók számára a speciális tranzakciók megfelelő jelentése, például a DRS-díj megfelelő, külön soron történő jelentése, vagy akár a göngyöleget tartalmazó számla tételek megfelelő bontás szerinti riportálása is.
Minden olyan társaságnak, akik kaptak ilyen tárgyú értesítést, indokolt a feltárt hiányosságok részletes vizsgálata és a szükséges javítások elvégzése, a hiányosságok pótlása.
A hibával érintett számlák mennyisége sok esetben jelentős is lehet, ezért arra is fel kell készülni, hogy a hibák javítása manuális eljárással nem, vagy csak nagy időráfordítás árán végezhető el. Érdemes fontolóra venni valamilyen technikai megoldás használatát, például a számlák tömeges technikai érvénytelenítése és újra küldése esetén”
Az adatszolgáltatási gyakorlat számos olyan hibás elemet is tartalmazhat, amelyek nem képezték tárgyát az adóhatóság tavaszi értesítésének, egy esetleges ellenőrzésnél azonban feltárásra kerülhetnek. Ezért a szakérők felhívják a figyelmet arra, hogy azon számlakibocsátók számára is érdemes felülvizsgálni a jelenlegi számla-adatszolgáltatási gyakorlatot, akik nem most kaptak értesítést a NAV-tól.
Az ellenőrzésből az is kiderült, hogy a bejövő számlák hibásak, amit nem tudunk javítani illetve a multi cégek nem működtetik a rendszerüket és emiatt hiányos a tőlük beérkező információ!
Forrás: Adózóna